این ادعای محققان در ایالات متحده است که سنسورها و مدارهای الکترونیکی چند کاره را می توان با جوهر قلم روی پوست کشید.

این تیم به سرپرستی کونجیانگ یو، بیل کوک استادیار مهندسی مکانیک در دانشگاه هیوستون، یافته های خود را در Nature Communications گزارش دادند.

المان های الکترونیکی کشیده شده روی پوست از سه جوهر (رسانا ، نیمه هادی و دی الکتریک) تشکیل شده است  که به منظور توسعه المان هایی همچون ترانزیستور، سنسور کششی، سنسور دما، هیتر، سنسور های هیدراتاسیون پوست و سنسور های الکتروفیزیولوژیکی تهیه می شوند.


به گفته دانشگاه هیوستون، المان الکترونیکی کشیده شده روی پوست بدون در نظر گرفتن حرکات پوشنده، داده ها را یکپارچه جمع می کنند. آنها همچنین مزایای دیگری هم دارند، از جمله تکنیک های ساخت ساده که نیازی به تجهیزات اختصاصی ندارند.

یو در بیانیه ای گفت:

"این همانند آن است که شما برای نوشتن روی یك كاغذ از قلم استفاده كنید." یو گفت: "ما چندین ماده الکترونیکی آماده می کنیم و از قلم ها برای پخش آنها استفاده می کنیم. بیرون می آید، مایع است. اما مثل جوهر روی کاغذ، خیلی سریع خشک می شود."


بیولوژیک پوشیدنی (به شکل لکه‌های نرم و قابل انعطاف که به پوست وصل شده‌اند) با ردیابی اطلاعات فیزیولوژیکی از فرد پوشنده، به روشی مهم برای نظارت، پیشگیری و درمان بیماری و آسیب دیدگی تبدیل شده اند. اما حتی منعطف ترین پوشیدنی ها، با حرکتی محدود می شوند، یا وقتی سنسور دقیقاً با پوست حرکت نکند، جمع آوری داده ها با مشکل روبرو خواهد شد.

المان های الکترونیکی کشیده شده روی پوست را می توان برای جمع آوری انواع مختلفی از اطلاعات، سفارشی کرد. یو همچنین گفت که انتظار می رود در مواقعی که امکان دسترسی به تجهیزات پیشرفته امکان پذیر نباشد، بسیار مفید خواهد بود.

وی گفت که سیگنال های عضلات، ضربان قلب، دما و هیدراتاسیون پوست از جمله داده های فیزیکی را ردیابی می کند. محققان همچنین گزارش دادند که الکترونیک کشیده شده روی پوست توانایی تسریع در بهبود زخم ها را نشان داده است.

  نظرات

جهت ثبت نظر وارد سایت شوید

راهنمای استفاده از کد در کامنت
````
insert your code
``