فناوری پوشیدنی چیز جدیدی نیست، اگرچه قطعاً مرسوم، مد روز است و در حال حاضر در حال افزایش است. اکوسیستم گسترده اینترنت اشیا (IoT) نیز همین است. حتی مواردی مانند پوشیدنی های هوشمند به معنای این است که روی پوست شما وجود دارد، اگرچه در حال حاضر استفاده از سیلیکون کریستالی مرسوم به عنوان پایه یا بستر تراشه های فعلی استفاده می شود. در مقابل، دستگاه های الکترونیکی انعطاف پذیر از لایه هایی مانند کاغذ، فویل فلزی یا مانند پلاستیک PlasticARM استفاده می کنند.

 

ترانزیستورهای Thin-film (TFT) روی آن بستر پیوند می خورند و در نتیجه تراشه های قابل انعطاف ایجاد می کنند. مزایای این فناوری فراتر از انعطاف پذیری است. TFT ها را می توان روی لایه های قابل انعطاف با هزینه بسیار کمتری نسبت به ترانزیستورهای اثر میدان (MOSFET) ساخته شده بر روی ویفرهای سیلیکون، ساخت. محصولات نهایی همچنین تمایل دارند که نازک تر و راحت باشند و روی سطوح مختلف قرار بگیرند.

 

 

توجه به این نکته مهم است که PlasticARM واقعی و کاملاً کاربردی از اثبات مفهوم است (proof of concept) که توسط ARM ایجاد شده است. مساحت آن 59.2 میلی مترمربع است (بدون پد)، و شامل 56,340 المان (TFT های نوع n و مقاومت) یا 18,334 گیت مشابه NAND2 است که حداقل 12 برابر بیشتر از بهترین مدار مجتمع قبلی است (یعنی شبکه عصبی باینری (BNN) FlexIC).

 

میکروپروسسور می تواند تا 29 کیلوهرتز کلاک کار کند و فقط 21 میلی وات مصرف می کند که عمدتا (> 99٪) توان استاتیک دارد، پردازنده 45٪، حافظه 33٪ و پریفرال 22٪ را تشکیل می دهد.SoC از 28 پایه استفاده می کند که شامل کلاک، RESET ،GPIO، پین پاور و سایر پین های دیباگ است. به زبان ساده تر، این یک چیپست 32 بیتی ARM کاملاً کاربردی است. نه تنها پردازنده، بلکه حافظه،  I/O کار می کند. برخی از سنسورهای متناسب و حتی انعطاف پذیر را به آن متصل کنید.

 

اگرچه کاملاً واضح است، حتی باوجود 12 برابر تعداد TFT از نزدیکترین سیبلین خود، PlasticARM تراشه قدرتمندی نیست. این از معماری Cortex-M خاص خود، مبتنی بر +ARM-Cortex-M0، استفاده می کند که معماری Armv6-M را با پشتیبانی از 16 بیتی و زیرمجموعه ای از دستورالعمل 32 بیتی پیاده سازی می کند، در سازگاری باینری با پردازنده های کلاس Cortex-M و کد آنها. به عبارت ساده تر، این باعث می شود PlasticARM نسبتاً استاندارد و کاربردی جهانی داشته باشد.

 

 

آرم در حال حاضر یک نمونه اولیه دارد که در مجموع سه برنامه بسیار ساده را اجرا می کند. اگرچه نگاهی به فلوچارت منطقی بیندازید، به راحتی می توان فهمید که موج جدیدی از دستگاهها و حتی اشیا هوشمند قابل دستیابی است. مواردی مانند لباس های هوشمند با حسگرها، ظروف هوشمند، مانند بسته بندی هایی که می توانند مواد غذایی را به خوبی اندازه گیری و تعیین کنند که هنوز سالم هستند. این امکانات بی پایان و واقعاً شگفت آور هستند. چیزهایی که برای آینده هستند در اطراف و امروز ما در حال وقوع است!

 

منبع : https://www.gizchina.com/2021/07/23/arm-has-succesfully-developed-a-chip-made-out-of-plastic

  برچسب ها
  نظرات

جهت ثبت نظر وارد سایت شوید

راهنمای استفاده از کد در کامنت
````
insert your code
``