شرکت Espressif Systems مستقر در شانگهای چند روز پیش اعلام کرد که ESP32-H2 با قابلیت اتصال IEEE 802.15.4 و بلوتوث 5.2 (LE) قابل اجرا در باند فرکانسی 2.4 گیگاهرتز است. بنابراین ESP32-H2 با افزودن قابلیت اتصال IEEE 802.15.4، مجموعه SoC های خود را فراتر از اتصال وایفای و بلوتوث افزایش می دهد. این SoC دارای یک مبدل DC-DC یکپارچه است که عملکرد فوق العاده کم مصرف و مصرف بهینه انرژی را امکان پذیر می کند. Espressif همچنین اشاره دارد که زیر سیستم Bluetooth 5.2 را منحصراً توسط تیم مهندسی خود طراحی کرده است.

 

ESP32-H2 ترکیبی از دو فناوری اتصال مهم است. اتصال رادیویی IEEE 802.15.4 برای معماری مش پشتیبانی شده با مصرف انرژی کم اهمیت داشته است. در دسترس بودن پروتکل های Thread و Zigbee موارد مختلف استفاده از برنامه را برطرف می کند. Bluetooth LE از توپولوژی های ارتباط point-to-point ، broadcast و mesh پشتیبانی می کند، در حالی که ارتباط مستقیم بین تلفن هوشمند و دستگاه را نیز امکان پذیر می کند.

 

علاوه بر این، ESP32-H2 از فناوری بلوتوث 5.2 بهره می برد و از ویژگی های جدید آن پشتیبانی می کند. بلوتوث 5.2 از LE Isochronous Channels پشتیبانی می کند که امکان ایجاد دستگاه هایی برای LE Audio، نسل بعدی بلوتوث صوتی را فراهم می کند. LE Audio نه تنها عملکرد  بلوتوث صوتی را افزایش می دهد، بلکه از پخش صدا و امکان اشتراک گذاری صدا نیز پشتیبانی می کند. کنترل توان LE و ویژگی پیشرفته پروتکل بلوتوث 5.2 کارایی دستگاه را بیشتر می کند. ESP32-H2 همچنین از پروتکل مش بلوتوث پشتیبانی کامل می کند و از بلوتوث مش 1.1 آینده نیز پشتیبانی خواهد کرد.

 

با داشتن ESP32-H2 و SoC های دیگر در مجموعه Espressif می تواند طیف کاملی از راه حل های پروتکل Matter را برای نقاط پایانی با اتصال Wi-Fi یا Thread و همچنین پیاده سازی روترهای مرزی با استفاده از ترکیبی از SoC ها ارائه دهد. در دسترس بودن اتصال IEEE 802.15.4 و بلوتوث LE، ساخت دستگاههایی را برای پروتکل Matter که قابلیت سازگاری با دیگر دستگاههای خانه هوشمند را دارد، امکان پذیر می کند.

 

پروتکل Matter چیست؟

Matter، که قبلاً Project Connected Home over IP (CHIP) نامیده می شد، یک استاندارد اتصال اتوماسیون خانگی اختصاصی و بدون حق امتیاز است. Matter با هدف دستیابی به قابلیت سازگاری بین دستگاه های مختلف خانه هوشمند و پلتفرم های اینترنت اشیا (IoT) از ارائه دهندگان مختلف می باشد. بنابراین انتظار می رود محصولات سازگار با Matter و با به روز رسانی های نرم افزاری برای محصولات موجود در سال 2021 منتشر شوند.

محصولات سازگار با Matter به مصرف کنندگان این امکان را می دهد که از بین طیف وسیعی از مارک های مورد علاقه خود انتخاب کنند و آنها را در کنار هم در یک خانه هوشمند برای خود به ارمغان آورند. اولین ورژن پروتکل Matter روی لایه های شبکه Wi-Fi و Thread اجرا می شود و از بلوتوث LE برای راه اندازی استفاده می کند.

 

ESP32-H2 دارای یک میکروکنترلر تک هسته ای 32 بیتی RISC-V است که می تواند تا کلاک 96 مگاهرتز کار کند. دارای 256 کیلوبایت SRAM بوده و با فلش خارجی کار می کند. دارای 26 پایه GPIO قابل برنامه ریزی با پشتیبانی از ADC ، SPI ، UART ، I2C ، I2S ، RMT ، GDMA و PWM می باشد. ESP32-H2 همچنان به تسهیل ایجاد دستگاه های متصل و ایمن از طریق ویژگی های امنیتی سخت افزاری مانند بوت امن مبتنی بر ECC، رمزگذاری فلش مبتنی بر AES-128/256-XTS، امضای دیجیتال و پریفرال HMAC برای حفاظت از هویت، و همچنین شتاب دهنده های رمزنگاری برای بهبود عملکرد می باشد.

 

 

ESP32-H2 از Thread نسخه 1.x و Zigbee 3.x پشتیبانی می کند. Espressif، به عنوان یکی از اعضای فعال CSA، تا زمانی که استاندارد پیشرفت می کند، به توسعه و پشتیبانی پروتکل Matter در ESP32-H2 ادامه خواهد داد. ESP32-H2 با فریمورک توسعه اینترنت اشیاء (ESP-IDF) Espressif پشتیبانی می شود، به طوری که مشتریان Espressif می توانند از آشنایی خود با پلتفرم ثابت شده آن که قبلاً میلیون ها دستگاه متصل شده را تغذیه می کند، بهره مند شوند.

 

منبع: https://www.espressif.com/en/news/ESP32_H2

  برچسب ها
  نظرات

جهت ثبت نظر وارد سایت شوید

راهنمای استفاده از کد در کامنت
````
insert your code
``