برای طراحی فوت پرینت قطعات در آلتیوم نیاز به دیتا شیت آن قطعه داریم تا با داشتن ابعاد دقیق آن قطعه فوت پرینت آن را طراحی کنیم. برای تهیه دیتا شیت قطعه هم می توان با جستجوی نام قطعه به همراه کلمه دیتاشیت آن را دانلود کرده.

مثلا مقاومت های اسمدی اندازه 1206 در ادامه برای شروع, برنامه آلتیوم را باز کرده و یک کتابخانه پی سی بی جدید ایجاد کنید برای این کار می توانید از دکمه ها ی ترکیبی n+l+y استفاده کنید. 

حروفی که زیر آن ها در شکل زیر خط دارد (از این عمل برای سرعت بخشیدن در طول روند طراحی معمولا استفاده میشود بنابراین نیاز به حفظ آن ها نیست بعد از تکرار ملکه ذهن میشود)

بعد از تهیه دیتا شیت آن را باز کرده و به قسمت dimension یا ابعاد بروید در شکل زیر ابعاد مقاوت 1206 را به همراه دیگر مشخصات آورده که ما طول (فاصله بین دو پد در فوت پرینت) و عرض که همان عرض پد میشه به همراه سطحی که برای مونتاژ روی پد می نشیند را نیاز داریم در اینجا طول یا فاصله بین دو پد 3.1 میلی متر و عرض 1.55 میلی متر و سطح 0.5 هست. البته برای مونتاژ ابعاد پد در فوت پرینت را باید بزرگتر از این مقادیر در نظر بگیریم ولی طول بین دو پد همان 3.1 باید باشد

حالا برای طراحی فوت پرینت براساس ابعاد دیتا شیت به آلتیوم برگشته و با دکمه ترکیبی p+p پد را انتخاب می کنید.

بعد از آن بدون اینکه پد را رها کنید, برای تنظیم پد دکمه Tab را فشار دهید پنجره زیر باز میشود حالا در قسمت properties لایه و شماره پد را انتخاب کنید و در قسمت size and shape اندازه و شکل را با توجه به ابعاد در دیتا شیت 1 و 2 و مستطیل در نظر گرفتم دکمه ok را فشار دهید و پد را در محیط طراحی قرار دهید.

حالا نوبت به تنظیم رفرنس یا نقطه ثقل قطعه ما هست. با دکمه ترکیبی e+f+p آن را روی پین شماره یک تنظیم میکنیم.

حالا پد دومی. البته یادتون باشه در تنظیمات, آن را شماره دو قرار دهید. بعد, قبل از اینکه آن را رها کنید با جامپ به لوکیشن, جایگاه پد دوم را باتوجه به دیتا شیت مشخص می کنیم اگه یادتون باشه فاصله بین دو پد 3.1 میلی متر بود. با دکمه ترکیبی e+j+l پنجره Jump To Location باز می شود.

در پنجره باز شده x را 3.1 میلیمتر و y را صفر در نظر میگیریم و بعد اوکی و بعد بدون اینکه پد را جابجا کنید اینتر بزنید تا پد در اون موقعیت قرار بگیرد.

حالا حاشیه قطعه را با دکمه ترکیبی p+l در لایه TopOverlay رسم می کنیم.

همچنین در چپ( PCB library )قسمت Components روی قطعه ای که ایجاد کرده اید دابل کلیک کنید و به آن یک نام اختصاص دهید وآن را ذخیره کنید مثلا R1206 و تمام.

موفق باشید.

  نظرات

جهت ثبت نظر وارد سایت شوید

راهنمای استفاده از کد در کامنت
````
insert your code
``