آردوینو Arduino IDE نرم افزار شناخته شده ای است که برای برنامه نویسی و پروگرام بردهای خود از آن استفاده می کنیم. توسعه آردوینو از سال 2005 آغاز شد و بعد از آن هم ادامه داشت. آردوینو از فریمورک توسعه پذیر مبتنی بر پشتیبانی بسته های برد ماژولار است، IDE از بیش از 1000 برد رسمی و غیر رسمی پشتیبانی می کند.

آردوینو با کمک های مالی و با خرید بردهای اورجینال آردوینو توسط کاربران امکان توسعه را فراهم می کند و برای پرداخت به توسعه دهندگانی که روزانه در نرم افزار منبع باز آردوینو کار می کنند استفاده می شود.

 

در حالی که Arduino IDE یک رابط کاربری ساده و واضح ارائه می دهد که برای کاربران تازه کار ایده آل است، کاربران پیشرفته تر اغلب گزارش می دادندکه قابلیت ویرایش در مقایسه با ویرایشگرهای مدرن کمی محدود است. قابلیت هایی مانند code indentation, block folding, auto-closing brackets, regular expression search و replace, comment toggling.

علاوه بر این، بسیاری از کاربران درخواست live debugging را داشتند، که توانایی اجرای کد در برد متصل و متوقف کردن آن در یک خط از کد برای بررسی محتوای متغیرها، حافظه و رجیسترها را داشته باشد.

نسخه IDE 1.x در جاوا توسعه یافته است و پیاده سازی چنین ویژگی هایی را دشوار می کند.

 

Arduino IDE 2.0 (بتا)

هم اکنون نسخه بتا Arduino IDE 2.0 برای دانلود در دسترس است و repository های آن منبع باز می شوند. این نسخه ویرایشگر مدرن را در اختیار شما قرار می دهد و به لطف رابط واکنشگرا و زمان تدوین سریعتر، تجربه کاربر بهتری را ارائه می دهد.

 

برخی از قابلیت های نسخه جدید آردوینو

autocompletion

هنگام تایپ، ویرایشگر با توجه به کتابخانه هایی که include کرده اید، متغیرها و توابع مناسب را پیشنهاد می کند.

 

navigation shortcuts

هنگام کلیک راست بر روی یک متغیر یا یک تابع، یک منو از میانبرهایی برای رفتن به خط (و یا فایل) مربوط به آن اعلام ها فراهم می شود.

 

 

live debugger

 اما یک قابلیت بزرگ دیگر در آردوینو جدید وجود دارد: لایو دیباگر است که به شما امکان می دهد بدون نوشتن ده ها "Serial.println" کد خود را به صورت تعاملی روی یک برد اجرا کرده و اجرای آن را بررسی کنید. در پنل دیباگ، breakpoint را جایی که می خواهید اجرا متوقف شود، تنظیم کنید و محتوای متغیرها را بررسی کنید.

 

 

هم اکنون، دیباگ از همه بردهای آردوینو مبتنی بر پلتفرم های SAMD و Mbed (خانواده MKR ، Nano 33 IoT ، Nano 33 BLE ، Portenta ، Zero) پشتیبانی می کند. با اضافه کردن پارامترهای پیکربندی مربوطه در IDE، برای بردهای دیگر نیز می توان از قابلیت دیباگ استفاده کرد. باید پراب دیباگینگ مثلا Segger J-link را به پین ​​های JTAG در برد متصل کنید و بعد آماده دیباگ خواهد بود. IDE جدید مبتنی بر چارچوب Eclipse Theia است که یک پروژه منبع باز است و بر اساس همان معماری VS Code (language server protocol, extensions, debugger) ساخته شده است.

front-end در TypeScript نوشته شده است، در حالی که بیشتر قسمتهای backend در Golang نوشته شده است.

لینک نسخه جدید آردوینو (بتا) از وبسایت اصلی https://www.arduino.cc/en/software#experimental-software

 

منبع:https://blog.arduino.cc/2021/03/01/announcing-the-arduino-ide-2-0-beta

  برچسب ها
  نظرات

جهت ثبت نظر وارد سایت شوید

راهنمای استفاده از کد در کامنت
````
insert your code
``